2012. augusztus 14., kedd

Raspberry Pi IP cím küldése emailben


Ha az ember SSH-n keresztül akar belépni Raspberry Pi-jére, otthon még könnyű dolga van, mert egy
nmap -sP 192.168.1.0-255
paranccsal könnyen kiderítheti mi is a helyi IP címe az eszköznek. Ha viszont már nem otthonról akarnánk belépni, a külső IP cím megszerzéséről kell gondoskodni, ami egy fokkal már bonyolultabb.
Ahhoz, hogy külső hálózatból tudjunk csatlakozni a Raspberry Pi-re, és routert használunk otthon, akkor a routerben a 22-es portot át kell irányítanunk a Raspberry-re. Ezt minden router esetében máshogy kell megtenni; én ezenkívül még MAC cím alapján rögzített helyi IP címhez kötöttem a gépet, mert így otthonról nem kell még az nmap-ot se elindítanom.
Mindez megvan mégis legtöbbször a külső IP cím megszerzésével van a probléma, újraindul a gép, áramszünet volt, megszakadt a net, stb. Ezért kitaláltam, hogy az internetre csatlakozás után küldje el - az előző cikket felhasználva - emailben a külső IP címét nekem. Természetesen ez se nekem jutott először eszembe, a hivatalos RPi wiki oldalon van egy hasonló, csak az bootolás után küldi el az IP címet, feltételezve, hogy egy rendszerindítás után csak egyszer csatlakozunk az internetre. Én olyat szerettem volna, ami minden csatlakozáskor elküldi az IP címet.
NetworkManager-hez könnyen írhat az ember ilyen szkriptet, de én nem szoktam használni ezt a programot, így az /etc/network mappában helyeztem el az emailküldő szkriptet.
  1. Először is hajtsuk végre az előző írásomban leírtakat.
  2. Terminálban adjuk ki a következő parancsokat:
    cd /etc/network/if-up.d/
    sudo touch ipaddress
    sudo chmod +x ipaddress
    sudo gedit ipaddress
    Az elkészítendő fájl nevében nem lehet . (pont), mert különben nem fog lefutni a szkript.
  3. A megnyíló Gedit-be másoljuk be a következő szkriptet:
    #! /bin/bash
    su FELHASZNÁLÓNÉV -c '(wget -q -O - checkip.dyndns.org | sed -e "s/.*Current IP Address: //" -e "s/<.*$//" | mailx -s "Raspberry IP Address (`date`)" EMAILCÍM) &'
A felhasználónév helyére írjuk be a Raspberry Pi-n használt felhasználónevünket, amihez beállítottuk a konzolos email küldést (Amely felhasználóval kiadtuk a ./setup_gmail_command_line.sh install parancsot). Az email cím helyére pedig írjuk be azt a címet, amelyen értesülni akarunk az új külső IP címről.
Egy újraindítással (sudo reboot) már ki is próbálhatjuk, hogy sikerült-e mindent beállítani. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése